Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hvilken Linux distribusjon? 
Author Message
AoC Officer

Post Hvilken Linux distribusjon?
God formiddag RR.
Eg har tenkt å endeleg ta steget og begynde å lære meg meir om Linux. Og i den forbindelse lurer eg på kva for ein distribusjon det er mest hensiktsmessig for meg å laste ned?
Eg har ingen offisiell datautdanning, men har nokså grei generell teknisk forståelse.
Eg tenkte i utgangspunktet å prøve meg på Ubuntu først siden den er godt kjent og skal vere en grei plass å begynde. God eller dårlig idê?

Og om nokon har link til eit par gode leksjoner/tutorials hadde det vært snasent. Har begynt so smått på dei eg fant på http://www.linux.org

Wed Oct 03, 2012 10:47 am
Profile
GW2 - Recruitment Officer

Post Re: Hvilken Linux distribusjon?
Börja med Ubuntu är nog en bra idé ja. Om du kommer från en Windoes miljö ursprungligen är det lättare att komma in till ett någorlunda grafiskt gränssnitt, och sen bitvis vänja sig vid deras command prompt.

Du kan ju installera Linux "ovanpå" din Windows-installation. När du bootar upp datorn får du välja vilket operativsystem du vill starta, Linux eller Windows.
Mycket smidigt.

Wed Oct 03, 2012 10:56 am
Profile
Shadowleet

Trur ubuntu er ein god ide. Har i alle fall god erfaring med maskinvare og programvarestøtte der. Du finner stort sett tutorials for alt mulig, men ein må nesten vite kva ein lurer på først. Ein sånn generell innførelse i linux (i alle fall ubuntu) trur eg ikkje du trenger før etter du har testa det ut i alle fall. Trur du får meir ut av å prøve først og spørre etterpå. Det er i alle fall slik eg har drive på, det lille eg har holdt på med linux.

[Diablo III]: Battletag: Brutalis#1871 (RR battletag list)
[AoC]: Ragequitter, Brutalis, DiggMcBadass, Twofist

Føkk alle forever.

Wed Oct 03, 2012 11:00 am
Profile
AoC Officer

Stenhuvud wrote:
Du kan ju installera Linux "ovanpå" din Windows-installation. När du bootar upp datorn får du välja vilket operativsystem du vill starta, Linux eller Windows.
Mycket smidigt.
Ja det er nice, men i første omgang bruker eg en gammel laptop som ikke er i bruk. Just in case eg kløner det fullstendig til :mrgreen:

Brutalis wrote:
...prøve først og spørre etterpå...

Jau det er vel sikkert best å berre kaste seg uti det. Som du seier Brut, eg er jo tross alt ikkje sikker på kva eg lurer på eingang :p
Vegen blir til etterkvart som man går, osv.

Wed Oct 03, 2012 11:12 am
Profile
Orakel

Mint raver høyest på Distrowatch for tiden, har nok litt å gjøre med mange ikke liker mange av de nye alternativene hvor man trenger GPU kraft for UI. Kan gjøre laptopper ganske varme osv. Men du kan jo kikke på listen å lese om alternativene selv: http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major

Wed Oct 03, 2012 2:53 pm
Profile
GW2 - GM

VEEEEEENT!! Stopp en halv der.
Jeg har brukt Ubuntu siden ... 2010 og er meget fornøyd. Bruker Windows KUN til GW2, ... men i går spillte jeg faktisk hele kvelden i Ubuntu og hadde ikke behov for å fyre opp Windows i det hele tatt. (alt virket utenom Auction House... :( )

MEN, dersom du er helt ny, og kommer fra Windows, så vil jeg ikke anbefale å starte med Ubuntu. Jeg gikk direkte til Ubuntu den gangen, men i dag har man andre alternativer. Jeg vil anbefale Zorin.
Zorin er bygget på Ubuntu, og har derfor alle fordelene som Ubuntu også har, som f.eks. Ubuntu One (online lagring av filer), og Ubuntu Software Center.

Wed Oct 03, 2012 6:38 pm
Profile
AoC Officer

Shahrizai wrote:
MEN, dersom du er helt ny, og kommer fra Windows, så vil jeg ikke anbefale å starte med Ubuntu. Jeg gikk direkte til Ubuntu den gangen, men i dag har man andre alternativer. Jeg vil anbefale Zorin.
Zorin er bygget på Ubuntu, og har derfor alle fordelene som Ubuntu også har, som f.eks. Ubuntu One (online lagring av filer), og Ubuntu Software Center.

Høyrest sweet ut. Men kordan kan dei ta betalt for premium versjonane? (10 euro). Eg trudde ikkje det var lovlig. Er det pga. ein bundle eller liknande som dei har inkludert i pakken?

Thu Oct 04, 2012 11:17 am
Profile
Shadowleet

Ein selger vel teknisk sett applikasjoner og support når ein selger linux distroer.

Føkk alle forever.

Thu Oct 04, 2012 12:18 pm
Profile
GW2 - GM

Men du tar jo selvfølgelig gratis versjonen :)

Thu Oct 04, 2012 9:25 pm
Profile
GW2 - GM

Fikk lyst å teste Zorin selv, slik at jeg har litt mer peiling dersom jeg skal anbefale det til andre Windows brukere i fremtiden.

Hvis du vil, så kan jeg skrive en guide på både installasjon og kanskje litt modding for eye-candy? Mine guide-skriving-skillz er jo in the zone om dagene.

(må se hvor mye customizing som kreves for å få det til å se skikkelig bra ut though, det ser jo ut som om det ser helt greit ut out-of-the-box. Men jeg skal teste!)

Edit: Det tok sannelig ikke lang tid å innstallere. Alt virker knirkefritt. Og det er faktisk mye mer sweet enn hva jeg trodde det var. Det er Ubuntu på mange måter, bare bedre ... Under installasjonen merker man at det er mange plasser de har glemt å bytte ut ordet "Ubuntu" med "Zorin" :P Bortsett fra det så er dette OS'et veldig "polished" som de sier. Skal knote litt mer med det, vil teste å installere Desura og litt andre spill og se hvordan det går :)

Edit#2: Ok, når jeg booter det, så får jeg en loading screen med masse garbled farger og det ser ut som om hele PC-en egentlig har kræsja, men det booter "helt fint" allikevell. Bare sånn til info. Det ordnet seg når jeg fikk lagt inn skikkelige Nvidia drivere.
Uansett, dette er strengt tatt Ubuntu. Bare mye bedre. Dette er retningen Ubuntu burde ha gått i stedet for å gå den Unity-retningen som de har gjort. Zorin er helt uber. Jo mer jeg bruker det, jo mer spør jeg meg selv hvorfor jeg ikke har installert det tidligere. Fikk litt knot og bugs ved installasjon av de 500MB med updates som skulle inn. Men det ordnet seg.
(Enda en bug, etter updates så står det "Ubuntu 12.04" i login-screen i stedet for "Zorin OS 6" :P )

Edit#3: Ok, jeg fant en bug som har med Compiz å gjøre. Compiz er det som behandler vinduene (måten vinduene oppfører seg på). Buggen er at vinduene og andre ting vil bli helt hvite dersom man skfiter focus mens de ligger oppå hverandre. Denne buggen har man også i Ubuntu dersom man bruker Compiz. Det har også noe med Nvidia å gjøre.
Mer info her med workarounds og fix-suggestions.

Fri Oct 05, 2012 1:34 am
Profile
AoC Officer

Høyrest meget lovandes ut det her. Satsar på det går greit uten guide i starten, eg får sette meg ned og utforske litt i helga, og heller skrike ut om alt går straka vegen :p
Trur eg skal få pressa inn nokon timer med PC knoting i helga, må berre først spikre ferdig terrassen min, henge opp speilfliser og gardiner, samt innrede boden. (/_\)
Wtb ferie!

Fri Oct 05, 2012 9:46 am
Profile
GW2 - GM

Hmm, jeg finner fler og fler bugs. Søke-funksjonen i "start-menyen" fungerer heller ikke helt som den skal. Jeg får blant annet ikke finne frem til nvidia-settings lengre. Det virket før updates, men ikke nå lengre. Dette er known issues ifølge forumet da. Men inntill det kommer fix, så er det veldig irriterende.

Fri Oct 05, 2012 12:42 pm
Profile
GW2 - GM

Forresten, hvis du vil inn i Linux universet, så kan det være gøy å få med seg sånne nyheter som dette:

phoronix.com wrote:
Valve's Steam Linux Beta Begins Next Week

Posted by Michael Larabel on September 27, 2012

Valve's Steam Linux beta is finally arriving.

An internal beta is starting next week while in October it will open up to a private external beta for about one thousand Linux users. The beta includes Steam, one Valve game (should be Left 4 Dead 2), and support for Ubuntu 12.04 and newer.

Not yet part of the beta is the Steam Big Picture mode support and additional Valve games. The timing though ended up being nearly spot on from my comments months ago about seeing a beta around the time of my annual pilgrimage, a.k.a. Oktoberfest.

The details were shared via the Valve blog.

Og mens vi venter på Steam, så vil jeg anbefale å installere Desura. Jeg har kjøpt mange spill derfra :)

Fri Oct 05, 2012 2:38 pm
Profile
AoC Officer

Har installert Ubuntu på hoved PC'n og rota litt rundt. Men eg gjekk på ein smell med Desura, det virkar som støtten for 64-bit er heller dårlig?
Er det nokon ninjatriks eg kan bruke? Eller må eg installere 32-bit OS i stedet?

Wed Oct 10, 2012 9:34 pm
Profile
Shadowleet

Kva problem får du då? Har ikkje testa desura, men dei har vel ein 64-bit versjon?

Føkk alle forever.

Fri Oct 12, 2012 3:28 pm
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next