Reply to topic  [ 12 posts ] 
hater du It's Learning? 
Author Message
SupaLeet

Post hater du It's Learning?
Ok, går enda på skole så jeg er en flittig bruker av it's learning. Alt jeg vil nå er å styrte dette moderne naziregimet, og jeg trenger din hjelp til å finne gode argumenter for å overbevise at It's Learning ikke holder mål.

1. Åpne plattformer og filformater
Ifølge loven om skolegang har man krav på å jobbe UAVHENGI av plattform, det vil si at du skal kunne bruke Linux, Mac eller Windows som du skulle ønske selv. Selv har jeg erfart store problemet med It's Learning på det åpne operativ systemet Linux, på windows har jeg hatt mindre problemer men fortsatt en håndfull problemer der også. Det skal også noteres at It's Learning IKKE offisielt støtter OpenOffice.

2. Plagierings kontrollen
Dette er ikke for å få muligheten til å jukse, men derimot metoden den fungerer.
Den lagrer dokumentet du lastet opp i databasen og dermed sammenligner den med andre tekster som er levert inn, UTEN å gi beskjed eller få samtykke av forfatter, dermed er vi inne på lovovertredelse( ? )((brudd på opphavsrett)).

3. Rotete
Etter å ha fått varsel i Engelsk grunnet noen innleveringer som manglet (gjett hva som hadde skylden her). Jeg ble da kraftig forbauset og begynte å lete, etter 10 minutters leting igjennom alle de forskjellige fagene, mappene og UNDERMAPPENE fant jeg til slutt noen oppgaver som var så fint market med en rød liten skrift. Ingenting annet. Oppgave planer som blir gitt ut i forskjellige fag havner IKKE på en side, så du vil ende opp å bruke lengre tid på å finne hver fag plan enn på å gjøre selve oppgaven.

4. Ustabilitet
It's Learning har virket både på godt og vondt (mest vondt), men når jeg sliter med å logge inn for ingen grunn og ikke har tilgang til SkoleArena i det hele tatt er noe ekstremt gale. Uten skolearena vil jeg hverken ha muligheten til å sjekke fravær og karakterer.

5. Sikkerhetsadvarslene
Vet ikke om dette gjelder for alle, men hos meg er det i hvert fall veldig stress med en del advarsler og java.

-- mer kommer når jeg enten kommer på mer eller jeg får hjelp fra RRene på forumet her --

Tue Nov 18, 2008 9:52 pm
Profile
SupaLeet

Post Re: hater du It's Learning?
Java suger hardt på itslearning. Sliter med å bruke Opera som nettleser der, og siden laptopen min har et ustabilt vista 32-bit helvete så får jeg aldri explorer til å virke heller, krasjer hele tiden. Så jeg må ha Firefox for å lese itslearning slik at jeg kan være i stand til å skrive innlegg. Men innleggene fungerer jo nesten ikke i det hele tatt, blir masse knoting hver gang.

Eneste som er greit med itslearning er at vi slipper unna faglærerenes egenkomponerte hjemmesider, de kunne være litt bob-bob. Hos oss (HiST) funker itslearning sånn tålelig, men det avhenger jo også at faglærerne bruker systemet riktig.

Kanskje jeg er litt positiv til itslearning fordi HiSTs eget system (studweb) er så inn i helvete dårlig at en får lyst å begynne med selvskading hver gang en er inne for å melde seg opp til fag. :x Hjemmesidene suger også noe grassat.

Men er veldig enig med at itslearning har en vei å gå. Java er det største problemet for meg.
Plusset er vel at det er lett å lage forskjellige grupper, vi har en del prosjekter og medlemmene varierer en del i fra fag til fag.

Wed Nov 19, 2008 12:15 am
Profile
SupaLeet

Om er ting du skulle ønske var anderledes, kan du vel skrive email til dem med forslag?
Må vel være litt kedeligt at det ikke er særlig browser/OS kompatibelt, men desværre er mange proggramørere slasker som mener Internets Exploder er eneste som telles og bugs bare er noget fra en eventyr bok. Men nogen typer advarsler ved java kan vel disables?

IE er ifall ikke særlig godt valg, det er langt fra sikker browser, bl.a. skal det ikke mye til for at det legges på en addon man aldrig legger mærke til, som kan leke seg med nesten alt muligt. Jeg har oplevet flere som har hatt masse dritt liggende utelukkende pga. IE, til trods for antivirus program, windows opdateringer og firewall.
Fins en side med dype tests om sikkerhets problemer med browsere, hvor IE har lagt seg langt nede i lista i lang tid, husker ikke addy og er lat. Hvor imot Opera var på toppen efterfulgt av FF.

Men hvis det står i loven at man har faktisk krav at jobbe uavhengig av platform/OS, og de ikke overholder det pga. inkompatible It's learning dem bruker, så er det vel bare at anmelde skolen din?

Annet er vel om at kontakte It's learning, og si fra ens ønsker om forbedringer og rettelser, så håpe de tar det seriøst. En vigtig måte man kan forbedre noget, er at overhodet få noget form for feedback på ens produkter..

Husker at en gang i tiden fantes det nogen bygninger de kaldte skoler, hvor man satte i et rum med andre, med masse bløte ting laget tre og et levende menneske foran en vegg, og lærte masse ting :p Eller var det bare en drøm, og vi er koblet opp til en kempe data ala Matrix? O.o

Wed Nov 19, 2008 2:23 am
Profile ICQ
SupaLeet

Hehe, litt matrix-aktig over hvordan vi jobber på høgskolen i alle fall. Vi laster opp siste versjonene av oppgavene, diskuterer og leverer inn over itslearning. Kan skrive en hel oppgave uten å se hverandre.

Hvis vi har tid og lyst så dropper vi innom forelesninger også :lol:

Wed Nov 19, 2008 10:30 am
Profile
SupaLeet

hehe. Fint å se at det ikke er kun jeg som har litt It's Learning-fobi da.

Men ja, tok å snakket med en lærer på skolen i dag angående dette og fant ut at det er en sak jeg kan ta opp i retten (om jeg ønsker å bruke så mye arbeid på det), men det er trolig en sak de vil vinne med sin ikke-eksisterende eller ikke-sett EULA (kanskje den eksisterer, men jeg har ALDRI godtatt eller sett den). Bare å vente å se hva jeg finner på nå :)

Wed Nov 19, 2008 5:27 pm
Profile
Iron Reet

I stedet for å bruke masse tid og penger på en sak du garantert kommer til og tape (halve skolenorge bruker itslearning, resten bruker fronter (samme prinsipp)) så ville jeg heller råde deg til å gjøre noe annet for å prøve og omgå problemet.

Last ned Vmware player til linux (vmware player er gratis)
Last så ned et ferdiglaget image med windows xp eller vista. (det er forøvrig ofte tryouts på disse 60/90/120/180 dager, men om du har to kopier slik at du kjører det ene imaget til det er utgått, så kopierer du det andre og bruker det til det går ut.

Videre så står det som regel i informasjon om studiet og hvilken platform de bruker for div. ting (innleveringer etc). Og når du som søker sier ja til en plass du har fått tilbudt, så har du også sagt ja til måten skolen opererer på.

Sett fra en annen vinkel, dvs min (som jobber i et selskap som drifter bl.a kommuner som Trondheim Kommune, og etter hvert Bergen og Oslo Kommune) så vet jeg at jeg ikke hadde vært så jævlig begeistret for å hjelpe en bruker som ikke opererte med standarden skolen hadde tatt i bruk. Og våre svar til brukere som tar pc-en i sine "egne hender" og installerer alt mulig drit så kan vi la være og hjelpe brukeren før den har tatt i bruk standarden.

Anarchy Online: Geekwave 220/22 Engineer. Geekalina 220/13 Engineer. Atlantean |World of Warcraft: Vaktskjold, 80 Warrior, Jasafolk, 70 Mage, Karazhan | Aion: Vaktskjold, 14 Templar, Retired | Warhammer Online: Vaktskjold, 40/52 Black Guard, Retired | Age of Conan: Vaktskjold, 80 Guardian, Retired |

Wed Nov 19, 2008 7:10 pm
Profile
PhearLeet

Uff jeg er så enig. Jeg har brukte både fronter og it's learning på 2 forskjellige hoyskoler....begge suger!

MEN, det kunne blitt bra, mye av det som hovedsakelig mangler her er informasjon og kursing av lærere til å sette opp fagene skikkelig og bruke fronter/it's learning aktivt. Det trengs såklart en god del forbedringer både i fronter og it's learning. Jeg vet om maaaange lærere, forskere og div professorer som nekter og bruke disse verktøyene og heller bruker egne hjemmeområder hvor ting kan gjøres og legges ut på mye enklere måter.

It's learning 4 teh l0000s3! :twisted:

Wed Nov 19, 2008 9:08 pm
Profile
SupaLeet

Meh its learning, likte det ikke når jeg studerte på hist/ aitel. tror det ble innført siste året jeg gikk der for noen år tilbake. Husker ikke helt, men men, er vel billigere og enklere for skolen å bruke ett ferdig system enn det er å finne opp hjulet på nytt selv.

I may be bad.... but I feel so good!

Wed Nov 19, 2008 10:59 pm
Profile
PhearLeet

Hørtes ut som at det ikke er its learning som bryter noen regler e.l. pga kompatibelitet, men skolene som ikke klarer å samrabeide om å sette krav til program leverandøren om at den skal levere et produkt som kan fungere på både mac, linux og windows og også på IE, FF og Opera. Dette hørtes ut som noe elevorganisasjonen eller andre student organisasjoner burde ta tak i slik at skolene får et samlet press fra elevene som er i tilknytning til dem... egentlig så burde ikke være krav om å bruke verktøyene til its learning engang om ikke elevene ønsker det....

Men ihvertfall sjekk med dine lokale representanter for slike organisasjoner for muligheten til å ta opp saken som nasjonalt engasjement i den org.

Mon Dec 01, 2008 5:47 pm
Profile
GW2 - GM

ck wrote:
egentlig så burde ikke være krav om å bruke verktøyene til its learning engang om ikke elevene ønsker det....

Det er desverre meget vanskelig da både oppgaver, viktige beskjeder o.l. ofte legges ut på it's learning :?

Mon Dec 01, 2008 9:22 pm
Profile
PhearLeet

Chersiphron wrote:
Det er desverre meget vanskelig da både oppgaver, viktige beskjeder o.l. ofte legges ut på it's learning :?

Da er det egentlig bare å starte en prosess med organisasjoner og liknenede og håpe på at det vinner frem, innen noen år...
Skal selv kanskje begynne å studere (hjemme/kveldsstudier) men blir litt bekymret om jeg ender opp med et system som er full av feil og problemer...

Tue Dec 02, 2008 6:13 pm
Profile
SupaLeet

Sukk.. userban eller IP ban på han der eller? :/

Mon Dec 29, 2008 8:00 pm
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]